En läsare undrar; hur skriver man en svensk text

En söt läsare, fantastisk sångerska och bloggare som heter Cecilia skickade ett mail till mig där hon undrade hur jag skriver en svensk text. Här kommer ett klipp ur hennes mail. Självklart har hon gett sitt medgivande till att jag publicerar hennes mail och mitt svar.

Cecilia Bizzi
Klicka för hennes underbara och inspirerande blogg.



"Jag försöker utveckla mig som låtskrivare och satte som utmaning till mig själv att skriva en låt på svenska (alla mina låtar är på engelska annars) men resultatet blev mera... en visa typ. Det var annorlunda. Skriver du dina låtar själv? Tycker så mycket om "dina vackraste ord" och gillar texten.
Upplever att det är lite svårare att sjunga på svenska.. Jag har en tendens att låta som Carola när jag försöker.."



* * * * *
Det är vissa av er som liksom Cecilia har undrat hur jag skriver eller hur man skriver en svensk text Här kommer mitt svar till henne:

* * * * *

" Att skriva texter på svenska är verkligen en utmaning.
När jag började för ca 2 år sedan så kändes det omöjligt, eftersom jag aldrig hade gjort det innan. Det kändes krystat och konstigt när jag då försökte. Men jag ville verkligen lyckas.

Vad jag gjorde då var att jag gick tillbaka till mina inspirationskällor. De gamla idoler jag hade/har.  För min del var det artister som; Mauro Scocco, Lisa Nilsson, Marie Fredriksson.

Sedan gick jag tillbaka till mig själv. Jag vände ut och in på mig själv.
Jag tänkte att, svenska är mitt eget språk och jag kan mitt språk.
Vad jag kom fram till var detta:

-Jag gläds på mitt språk, jag andas på mitt språk, jag sörjer på mitt språk, jag kämpar på mitt språk, jag gråter på mitt språk och jag älskar på mitt språk.. jag pratar på mitt språk.. -->
Då kan jag fasen också skriva sångtexter på mitt språk också.

--> Logiskt tänkande!

Du lägger helt enkelt ner dina känslor och dina tankar på ett papper. Till slut så kommer du kanske att märka att det faktiskt kan vara enklare att skriva på svenska. Du behöver inte använda de allra kändaste och klyschigaste ord och fraser i sångtexterna på svenska som du använder i de engelska texterna. Ditt modersmål är ju inte engelska, så  orden kommer inte lika naturligt för dig, som de svenska orden.

Det är lätt att låta som uttagen ur en "musikal" när man sjunger på svenska i början och det ska man passa sig för om det inte är meningen förståss. :)
Men försök bara att sjunga på ditt sätt. Tänk att du sjunger lika naturligt som du gör på engelska fast på svenska helt enkelt.. :) "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0