Sångövningar och tips för heshet.

Hej. Jag blev inspirerad av söta Bellah, att skriva ett inlägg om sångtips jag brukar använda mig av när jag är hes eller vill få rösten i form!

Att bli hes när man är peppad och ska sjunga kan kännas som världens undergång. Det är jobbigt. Man kanske går och har ångest och oroar sig över hur det kommer gå. Man bygger upp onödiga spänningar i kroppen och speciellt i stämbanden, bland det känsligaste man har.  Det finns så mkt som påverkar rösten negativt och stress är en av dom. Rökning och alkohol är definitivt andra faktorer.

Nolltolerans på rökning och alkohol är ett måste. Ta hand om rösten nu. Ansträng inte rösten i onödan. Höj inte rösten, utan tala i normal ton.

 

Hur gör Minaya när hon är hes?

tro mig, jag är hes lite nu och då! jag har en känslig röst. Alla har olika röster och dom är olika känsliga.
Jag har mitt speciella sätt som jag vet funkar för just mig. Alla är ju olika.
Morgon OCH kväll "ångbadar" jag rösten. Det innebär att jag kokar upp vatten i en kastrull, och när det börjar ånga drar jag ner värmen till 4an eller 5an och böjer ansiktet över den med en handduk över huvudet för att behålla ångan. (Som när man är förkyld :-)  ) Passa er bara så att ni inte bränner er i näshålan av den varma ångan eller på kastrullen.

Jag brukar stå i ca 10-15 minuter. Sedan sjunger jag upp. Jag övar på magstödet genom att trycka upp luften från nedre delen av buken utan att anstränga bröstkorgen och halsen.

-Sedan kan man göra mjuka övningar som att sträcka ut tungan, men försiktigt för att sedan träna dur-skalan på La la la la la la la och ga ga ga ga ga ga ga . Svårt att förklara kanske, hehe. :D
-Jag gör även ""glisando övningar"".
-Mia och Marian är en bra övning.

Sen efter uppsjungningen så låter jag rösten vara. Anstränger den inte och pratar så lite som möjligt.Jag upprepar detta som sagt på kvällen också. Slarva inte!
Sen tar jag en promenad för att samla mina tankar i ca 40 min. Detta är "Minaya -tid" bara tid för mig själv. Man behöver samla tankarna. Jag lär mig att lugna mig själ och inte vara upprörd över hesheten och för att dämpa nervositeten. Hur man mår psykiskt påverkar stämbanden.

Som sagt, upprepning av ångbaden två gånger om dagen och uppsjungning en gång om dagen.

Lycka till nu. Ju mer man oroar sig desto sämre!

:-)

Kram

Kommentarer
Postat av: AmandaKling

Gud, och skolsköterskan sa att jag hade halsfluss.

Det visade sig att jag ansträngt stämbanden när jag sjungit istället, men tack vare ångbad och citron mår jag bäst :D

2009-06-09 @ 19:54:03
URL: http://amandakling.blogg.se/
Postat av: bbellahh - allt i ett

Åh tack så jättemycket! Ska verkligen samla detta bland mina anteckningar. Ska testa på detta och försöka ta det lugnt och inte tänka så mycket. Har ju inte mått jättebra på senaste tiden så det kan ju vara därför också!



Tackar så hemskt mycket, du är guld värd! Jag tror jag hittat min förebild - Minaya :)

2009-06-09 @ 21:54:23
URL: http://bbellahh.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Haha ohja byter ut ola mot dig, inga problem tjejen! ;D eller så kan ja skriva om dig också, känns bättre tkr ja ;D haha

Bra tips tycker ja, ska tänka på det när jag väl försöker sjunga :P

2009-06-09 @ 23:18:36
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Jessica

Du är SÅ HILMA GULLIG!

angående fancluben.. jag vill verkligen göra en fanclub åt dig :D fast just nu har jag verkligen jättemycket att göra, så jag hoppas att det inte gör något om det dröjer lite ;)

Jag har ju redan fyra fanclubar på MySpace, ska vi göra som jag gjort på dom, jag gör fansidan, och addar dig som vän, ger dig lösenordet och allt de där, sedan när jag har gjort layoten och laddat upp bilder, så får du kolla om du tycker det är bra eller inte, och är det inte bra så fixar vi det ;D och är det bra så börjar jag adda ? :)

2009-06-10 @ 09:55:37
URL: http://dornroschen.blogg.se/
Postat av: Zoofie

Gud va söt du var att lägga med en signerad Kung singel oxå! :) Hur grymt som helst! :D

Tack för "Dina Vackraste Ord" :D Syrran blev minst lika glad som mig :) Hon fick det här kortet, eftersom jag snodde åt mig "Kung" så fort jag såg den :D I am happy! :D

Du är bäst :D

Tack så oerhört mycket! :) Ska göra ett inlägg i min blogg med de här så fort jag har tid :)



Kram Zoofie

2009-06-10 @ 12:28:17
URL: http://autografsamlare.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Bra tips! Ångbadningen hade jag glömt men mia och maria är en av mina favoriter!

Det var så länge sen känns det som.. är usel på att hitta tid till bloggen!

Nu ska jag sjunga upp!

Kram

2009-06-10 @ 13:38:10
URL: http://ceciliabizzi.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Klart jag skriver något gott om dig vännen, du är ju så snäll och ja önskat dig ju all lycka till med din karriär! :D Älskar ju musik och din är mycket fin! Nu blir ja så där igen, du kanske bara tror ja smörar för dig. haha Men inte, ja är bara ärlig!

Haha reta Ola lite, de är helt okej! ;D

Åh skulle du verkligen vilja skicka en till mig :O

2009-06-10 @ 15:20:43
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: bbellahh - allt i ett

Måste bara fråga dig en sak, vad är glisando övningar ? :)

2009-06-10 @ 20:09:13
URL: http://bbellahh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0