Att använda "stick" och/eller "brygga" i din låt.

Att använda stick och/eller brygga i din låt.

Jag vet egentligen att många låtskrivare inte bryr sig att införliva en "brygga" eller ett "stick" i sina låtar. Låt oss tala om exakt vad de är och om du ens behöver ha med det.

I dagens moderna populärmusik, sitter ett stick normalt efter andra refrängen… och i teorin skulle det bestå av 8 takter. Många stora pop ballader illustrerar en bra användning av stick, exempelvis Mariah Carey's Hero:


Ibland kan låten ha ytterligare en takt i slutet av sticket, bara för att maximera klimax. Ett bra exempel på detta skulle vara Aerosmith's "I dont wanna miss a thing":



Syftet med sticket är väl vara att ta lyssnaren till nya dimensioner… bort från vers och refräng. Det kan vara att något trappas upp i spåret och också samtidigt behåller den ursprungliga känsla för låten. Ett stick tar också bort den monotona i låten.

Ett stick behöver inte vara åtta takter. Liksom alla livets regler, behövs bara vissa brytas. Musik är inget undantag. Många (om inte de flesta) av dagens låtar följer inte "8-takts-mönstret" och har ofta bara 4 takter - eller ibland udda nummer, till exempel 5 eller 7. Detta är helt ok.

Vad är en Brygga då? Tja, enligt Wikipedia, en brygga den del som kommer mellan vers och refräng och som syftar till att bygga upp energin inför refrängen.
Ett stick kan uppfattas som en brygga också. Därför finns det viss förvirring över definitionerna.

Men jag ska lägga till att.. en bro kan också kan vara en "länk" mellan en vers och refräng. Vissa av oss känner till det som "pre-chorus".

Så här är poängen. Om du inte inkluderar ett stick eller en brygga i din låt, så kanske du mer gör låten en otjänst mer än vad det hjälper den. Jag är inte säga alla låtar måste ha den… det jag säger är att många låtar vaknar till liv på grund av det.

Använder du brygga och stick i dina låtar?

Kommentarer
Postat av: Kerstin

hamnade på din sida av en slump och klickade mig in på din myspace sida. FAN VA BRA LÅTEN ÖKENSAND ÄR! =) =) =) =) Så nu ska jag laga mat och lyssna på den samtidigt! Keep up the good work! =)

2008-09-06 @ 17:18:44
URL: http://carstoned.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0