Minayas syn på fildelningen

Så här står det att läsa i SvD:

Regeringen arbetar med en ny lag som ska göra det möjligt att få ut uppgifter om fildelare via domstol. Lars Gustafsson, vd för skivbranschens intressorganisation Ifpi, säger till Svenska Dagbladet att man planerar att använda den rätten mot både små och stora fildelare.

- Vi kommer naturligtvis att testa den nya lagstiftningen. Vi börjar i toppen, med de stora fildelarna. Men även nedladdning av till exempel fyra Abba-låtar är ju olagligt.

Lagen grundar sig på EU-direktivet Ipred (Intellectual Property Rights Enforcement Directive) och ska göra det möjligt för alla upphovsrättsinnehavare att via domstol få ut uppgifter om exempelvis IP-nummer. Svenska förläggareföreningen och Antipiratbyrån som företräder filmbranschen är också för förändringen. På Facebook har dock Piratbyråns Christian 

Engström bildat gruppen "Stoppa Ipred" som nu har över 22 000 medlemmar. 

 

Ja, hörrni,, vad ska man säga. Som både upphovsman, artist och skivbolag så står jag ju självklart på PPRED s sida av lagen, men jag tänker inte krypa unders stolen med att jag faktiskt själv någon gång laddat ner en låt. Det gör ju mig också till att vara "olaglig". Och även någon låt är ju fel.

Det känns som att folket som laddar ner inte riktigt tar hänsyn till vi faktiskt gör ett jobb och arbetar för detta. Så som om någon av er skulle jobba dagarna i ända och bara få betalt för någon enstaka timme här och där. Det känns ju sådär! Mkt svett och många tårar står bakom allt slit md att göra en låt, att vara artist och att finansiera ett musikprojekt som skivbolag.

Jag är dock lite ambivalent vad gäller fildelningen. Jag anser att det är en omöjlighet att stoppa den, men att man då istället skall försöka få dom att ingå i nätverk för laglig nerladdning och sedan betala för sig genom ett månadsabonemang. Läs på STIM´s hemsida om detta. STIM menar att "den som lagligt vill kunna ladda ner musik för eget bruk ska kunna välja ett internetabonemang som tillåter detta mot en högre månadsavgift.



// Minaya

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

det tycker jag var trevligt gjort av dig och så hoppas jag du kommer på återbesök!

kram

2008-11-12 @ 23:44:25
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Anna

Nej jag är från Mora men min pojkvän är från Borlänge=) fast nu bor han i ryssland =)



Lyssnade lite på dina låtar nyss på myspace, verkligen jättefina!



KRAM

2008-11-13 @ 00:56:58
URL: http://mizzsunshine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0